intens , gruwelijk en hartverscheurend
Dit indrukwekkende boek speelt zich af aan het einde van WO II, tijdens een namiddag en een nacht. Plaats van het gebeuren: een concentratiekamp in Duitsland, niet ver van Berlijn, met overwegend vrouwelijke gevangenen. De stijl van het boek is zeer origineel : vooraan staat een lijst van personages, gaande van SS-ers, de kampoversten, gevangenen, verpleegsters, een arts, leden van het Sondercommando die de lijken moeten opruimen nadat ze vergast zijn, ook een Russische militair. Telkens komt er een ander verhaal aan bod, met de naam en de plaats waar die persoon zich bevindt in het kamp of in de omgeving. Het zijn wel heel gruwelijke verhalen, voor wie de film Son of Saul zag enkele jaren geleden, kan er zich iets bij voorstellen.
Het Russische leger rukt op, voortdurend hoor je de geluiden van de oorlog, al wordt dit door sommigen nog steeds ontkend. Toch worden er ook stappen genomen, op instructie van hogerhand, om de bewijzen van de mishandelingen en de moorden te verdoezelen. Dan verdwijnt het kind van de plaatsvervangende kampcommandant. Als lezer weet je wel wat er met hem gebeurd is, en ook wie daar min of meer van op de hoogte is maar ook hun beweegredenen om dit niet te vertellen. Overleven primeert in deze omgeving.
Ik vond dit een zeer sterk boek, zeker door de originele manier van schrijven en de zeer intense sfeerschepping. Al vond ik het ook een beetje te lang, een zeer sterk begin, ook een zeer sterk einde, maar daar zat toch een stuk tussen met vreselijk lange beschouwingen, met toch een luik herhaling. Dus wie een sterk, goed geschreven verhaal wil lezen, en niet opziet tegen de 624 bladzijden...