Vervreemding in de liefde

Il disprezzo (1954) (De verachting), geschreven door Alberto Moravia (1907-1990), is een indringende roman over liefde, vervreemding, verlies van identiteit en de destructieve kracht van onbegrip in een relatie. De kern van de roman is het verlies van communicatie tussen liefdespartners.
De hoofdpersoon en verteller is Riccardo Molteni, een intellectuele schrijver die zich noodgedwongen bezighoudt met het schrijven van scenario's voor films, een beroep waarvoor hij minachting voelt. Zijn vrouw, Emilia, is aanvankelijk gelukkig met hem, maar op een bepaald moment begint ze hem diep te verachten - zonder dat Riccardo begrijpt waarom.
Moravia schrijft in een sobere, heldere stijl met veel psychologische diepgang. De roman kent weinig uiterlijke actie; het drama speelt zich vooral af in het innerlijk van de hoofdpersoon.
Moravia toont op messcherpe wijze hoe liefde kan veranderen in onbegrip en hoe de moderne mens, gevangen tussen idealen en compromissen, uiteindelijk zijn identiteit verliest. Deze krachtige roman is zowel persoonlijk als maatschappijkritisch, en blijft relevant voor lezers die geïnteresseerd zijn in thema's als liefde, macht en de spanningen tussen kunst en commercie.
(Dit boek werd verfilmd in 1963 door Jean-Luc Godard onder de titel Le Mépris, met Brigitte Bardot en Michel Piccoli. Ik las het in de Franse vertaling van Claude Poncet.)
Synopsis
Uit liefde doet Ricardo alles om het zijn vrouw Emilia naar de zin te maken. Haar liefde voor hem slaat echter om in minachting. Na Emilia's dood probeert Ricardo te achterhalen wat daarvoor de reden was. In deze roman uit 1954 komt alles samen wat Moravia tot een van de grote na-oorlogse Europese auteurs maakt - zijn koele, kristalheldere stijl, zijn filmische beschrijvingen, zijn scherpe oog voor de psychologie van zijn personages. De minachting werd door Jean-Luc Godard verfilmd als Le mépris, met Brigitte Bardot en Michel Piccoli in de hoofdrollen.