Parijse stadsgezichten

De impressionisten staan bekend als schilders van het moderne leven. Dit imago danken zij op de eerste plaats aan hun verbeeldingen van Parijs.
Vier boeiende essays behandelen achtereenvolgens de mythe van Parijs, het jaar 1867 als keerpunt voor de schilderkunst, de Parisienne als belichaming van de moderniteit, en de gevolgen van de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871) voor de stad.
Dit prachtige boek, uitgegeven ter gelegenheid van de tentoonstelling Nieuw Parijs - Van Monet tot Morisot in Kunstmuseum Den Haag (15.02-09.06.2025), biedt de lezer (en kijker) een schitterend beeld van Parijs door de ogen van Franse impressionisten zoals Claude Monet, Mary Cassatt, Berthe Morisot, Pierre-Auguste Renoir en Edgar Degas. Schilderijen, foto's, affiches, brieven en spotprenten brengen de bewogen tijdgeest tot leven.
Synopsis
Prachtige publicatie over de weergave van Parijs door Franse impressionisten zoals Monet, Cassatt, Renoir en Degas In 1867 schildert Claude Monet vanaf het balkon van het Louvre drie iconische stadsgezichten van Parijs en geeft zo het startschot voor het impressionisme. Naast een gedetailleerde bespreking van deze drie bijzondere werken komen in dit boek ook talrijke andere impressionistische schilderijen en tekeningen aan bod.